Thursday 2 December 2010

Ecodriving i 22 minusgrader i ett istäckt Ulricehamn fyllt av utmanande backar

Jag har haft min första körlektion på över 15 år och denna gång handlade om ecodriving (något som inte ens fanns för 15 år sedan). Med 22 minusgrader ute kändes det inte helt lätt att lämna mitt varma kontor igår för att ge mig ut på något som jag absolut inte hade en aning om. Hur många vet egentligen hur man kör klimatsmart?

Lektionen, som tog 1 ½ timma, inleddes med att jag fick köra en runda med körläraren bredvid mig. Jag skaffade körkort sent i livet, flyttade utomlands och bodde i länder med vänstertrafik och förfärades av trafiktätheten när jag kom till Nederländerna för 7 år sedan. Det tog mig ett tag att lära mig köra i Nederländsk trafik (pga. det stora antalet bilar, många filer och stora vägsystem) men allt var i alla fall platt. För två år sedan kom jag till Ulricehamn och insåg att jag inte har en aning om hur man kör på snö och is och att Ulricehamns backar handlar om körteknik i en klass för sig. Jag har kört fast i snön ett antal gånger och fått hjälp att ta mig upp ur backarna av snälla förbipasserande när hjulen bara snurrat. Med viss nervositet satte jag mig därför bredvid körläraren och kände mig som om jag än en gång satt på uppkörningen.

Efter en första runda, som mätte bensinförbrukningen körde vi en runda till medan körläraren gav tips om vad jag kan förbättra. Jag är bra på att trycka på gasen men kan växla upp till högre växlar, växla ner tidigare i svängar och låta bilen rulla i fler lägen. Jag använder ofta 3ans växel i stan men kan lika gärna köra i 4an. Efter denna genomgång, där jag även fick lite extra tips om hur jag startar bilen i en istäckt uppförsbacke, gjorde vi om den inledande rundan och mätte förändringen. Jag fick ner förbrukningen en hel del trots att jag körde hyfsat redan första rundan och fick även reda på att om alla människor körde klimatsmart skulle vi kunna uppnå Kyotoavtalet genom att CO2 utsläppen skulle minskas med 13%.

Det handlar alltså inte bara om att ha en miljövänlig bil (den jag använde i testet gick på diesel fast var en miljöbil). Om man använder sig av motorvärmare (känns ju skönt vid 22 minus) så minskas bränsleförbrukningen och ökad last ökar ju även det bensinförbrukningen. Men, mycket handlar alltså om hur man kör. Genom att hoppa över växlar (tex. från 3an till 5an), släppa gasen i god tid på hög växel och använda motorn som broms, undvika inbromsningar och onödiga stopp så minska förbrukningen och därmed utsläppen.

För min del passar det mig utmärkt. Jag har aldrig varit bra på att stanna upp och gillar när det går framåt. Dessutom kan jag nog spara en del pengar på detta och spara miljön så från och med nu handlar det om ecodriving! Egentligen borde vi allihop anmäla oss till en lektion i ecodriving. Jag undrar hur många klimatsmarta kilometer man måste köra för att spara ihop till en sån lektion?

No comments:

Post a Comment