Wednesday 17 November 2010

Vi har syndat och en del straffar gud meddetsamma!

Projektet är nu inne i transportfasen till mina barns stora lycka. De åker buss och tycker än så länge att detta är både kul och spännande. De har även fått med sig ett par klasskamrater som också tar bussen så nu är de 6 stycken som tar bussen till Lindängen. I morse blev de dock lite snopna. Busschauffören måste ha glömt att han skulle stanna vid stadsparken eller så såg han dem inte i mörkret för han körde förbi utan att stanna. En av de andra barnens pappa såg till att de kom i tid till skolan i alla fall så allt slutade väl.

Vi har syndat. Ja, jag antar att man kan kalla det att man syndar inom projektet om man är ute och flyger. Flygets utsläpp står idag för mellan 3-4% av alla utsläpp orsakade av människan i världen enligt FNs klimatpanel IPCC och utsläppen är allt ifrån koldioxid, kolmonoxid, kolväten, svaveloxider mm. vilka alla påverkar växthuseffekten och kan orsaka försurningar. Flyget bidrar till växthuseffekten under varje flygning genom att förbränningen av fossila bränslen äger rum och framförallt koldioxiden som kommer ut tar minst 100 år innan den försvinner. Det finns givetvis många kompensationssystem som flygbolagen infört för att mildra klimatkritiken men faktum kvarstår – det är inte bra för miljön att vi flyger och det är ingen rolig läsning när man börjar titta på flyget som transportmedel. (mer går att läsa i studien ”Flyg, miljö och utsläpp” TNK027 – Transportekonomi/miljö). Vi har varit iväg på en veckas semester på Sicilien och i vart fall satsat på mycket närproducerad mat och närproducerade viner (jo, vi tar projektet med oss var vi än är!). Dessutom kan man hävda att vi ofrivilligt ställde upp och klimatkompenserade genom att strömmen gick i vårt hus strax efter vår avfärd. När vi kom hem hade vi -1 ute och +1 inne. Det blev till att sova med skidbyxor, mössa och vantar och våra två kakelugnar fick visa vad de gick för. Orsaken till strömavbrottet är okänt! En del straffar Gud meddetsamma!

Apropå kakelugnar så undrar jag hur miljövänliga de är? Vi i Sverige eldar ju ofta med ved och detta har jag alltid sett som ett miljövänligt alternativ men i Nederländerna är det förbjudet att elda på vissa ställen pga. miljöaspekten och utsläppen vid eldning. Ett annat faktum som jag stötte på när jag läst om klimatsmarta transporter är olika sätt att se på tåg som hållbara transporter. Enligt Mikhail V Chester och Arpad Horvath, University of California, Berkeley skall man inkludera fler aspekter än bara utsläpp när man mäter miljö och klimatpåverkan (vilket ju givetvis känns logiskt – gör man inte detta redan??). Författarna lyfter fram att man måste titta på aspekter såsom hur man mäter utsläpp, produktionen av tåg, livscykeln, antal resenärer, byggandet av tågstationer, tågspår etc. Jag antar att det allra svåraste inom miljödebatten är att vi alla mäter på olika sätt i olika delar av världen, att vi inkluderar eller exkluderar olika delar och att detta därför gynnar de som inte vill tro på den klimatkris vi är i. Är det inte Ryssland som officiellt gått ut och sagt att vi inte står inför någon klimatkris?

Hemma hos oss råder dock ingen tvekan om vikten att arbeta för en hållbar och klimatsmart framtid. Barnens skola vill få Grön Flagg och alla våra tre barn är med stolthet representanter i sina respektive klasser som miljö och klimatrepresentanter. Vi har fått låna Al Gore filmen ”En Obekväm sanning” av projektet och skall försöka se den tillsammans imorgon kväll.Jag och Jochem såg den för något år sedan men detta är en sån film som man kan behöva se flera gånger om. Finns det någon som har bra tips på miljöfilmer för barn?

2 comments:

  1. Apropå äpplena i högerspalten, om ni har dem kvar. Äppelmust, äpplemos eller äppelvin kanske de duger till?

    ReplyDelete
  2. Dessvärre har de gått förlorade. Några blev mos och en hel del åts upp men en del hamnade på vår kompost. Nästa år hoppas vi vara ute i bättre tid och med bättre planer för att ta hand om dem på bättre sätt!

    ReplyDelete